دنیای اینترنتی : موثرترین روش های تبلیغات اینترنتی برای مشاغل کوچک

ساخت وبلاگ

موثرترین روش های تبلیغات اینترنتی برای مشاغل کوچک
اولین تبلیغاتی كه در اینترنت شكل گرفت به صورت متنی بود اما بعدها بنرهای گرافیكی و متحرك جزو جذابیت های دنیای اینترنت شد.
ابتدا این بنرها توجه مخاطب را جلب می كردند و همین علاقه مندی سبب شد تا استفاده از بنرها گرافیكی به سرعت رشد كند. اما هر چه تعداد این بنرها افزایش می یافت، توجه مخاطب كمتر به آن جلب می شد.

برخی برای حل این مشكل از صفحات باز شونده (Pop-up) استفاده كردند. این صفحات به محض باز كردن صفحه اصلی سایت به یكباره باز می شدند و برای مدتی كوتاه جلب توجه می كردند اما برای كاربران اینترنتی بسیار آزاردهنده و بستن دوباره آنها باعث دردسر بود.
این نوع تبلیغات به زور می خواستند توجه مخاطب را جلب كنند.
كم كم نرم افزارهایی شكل گرفت كه به صورت خودكار این نوع صفحات را متوقف می كردند و كاربران اینترنتی هم برای اینكه این مزاحمت را برطرف كنند، از آنها استفاده كردند. به تدریج مرورگرهای اینترنتی هم این امكان را به صورت پیش فرض در سیستم خود اضافه كردند تا كاربران اینترنتی بدون استفاده از نرم افزار خاصی این مزاحمت ها را برطرف كنند.
روش بعدی ارسال ایمیل به تعداد بالا بود كه امروزه به این گونه فرستندگان، Spammer گفته می شود. سرویس های ارائه دهنده ایمیل هم از نرم افزارها و قوانین خاصی برای ارسال ایمیل استفاده كرده اند تا این مزاحمت های ایمیلی را برطرف كنند.
هنوز هم از انواع تبلیغات چه به صورت متن و چه به صورت بنر گرافیكی و حتی صفحات باز شونده استفاده می شود.
اما هنوز همه آنها هدف مشتركی دارند: جلب توجه مخاطب اینترنتی.
اما تحقیقات جدید نشان می دهد به مرور از میزان كارایی انواع تبلیغات كاسته می شود. انگار مخاطبان نسبت به تبلیغات بی تفاوت شده اند و آنها را نادیده می گیرند.
به تصویر زیر دقت كنید:
این تصویر بر اساس حركت مردمك چشم كاربران اینترنتی تهیه شده است.
در این تصویر نقاط قرمز، نقاطی است كه بیشترین توجه مخاطب را به خود جلب كرده است. مكان هایی كه تبلیغات در آن است با مستطیل های سبز رنگ مشخص شده اند كه هیچ توجهی را به خود جلب نكرده اند.
نتایج این تحقیقات نشان می دهد كه به آرامی روشهای معمول تبلیغات آنلاین كارایی خود را از دست می دهند. این روش ها به نوعی شلیك در تاریكی است.
اما برای این مشكل حل، دو راه حل كلی در پیش گرفته می شود كه البته هر دو یك وجه مشترك دارند. “هدفمند بودن تبلیغات”.
به این معنا كه تنها افرادی را كه نیازمند توجه آنها هستیم را جلب كنیم.
روش موثر اول، “تبلیغات بر اساس كلید واژه” است.
مانند تبلیغات کلیکی گوگل (Google AdWord و Google AdSense) را پیشنهاد می دهند و استدلال آنها هم این است كه كسی كه مثلا كلمات “هتل+اصفهان” را جستجو می كند احتمالا قصد سفر به آنجا را دارد.
پس اگر بهترین نوع تبلیغات اینترنتی: http://anetwork.ir/ هتل های واقع در اصفهان را در لابلای صفحات و یا نتیج جستجو نمایش دهیم، احتمال كلیك روی آنها زیاد است و در این صورت ترافیك هدفمندی به سمت سایت رزرو هتل های اصفهان ایجاد می شود.
استدلال قابل تاملی است و استقبال خوب از این نوع تبلیغات هم درستی این ادعا را ثابت می كند. براساس گزارش IAB (می 2008) درآمد حاصل از تبلیغات براساس کلیدواژه، 41 درصد کل درآمد حاصل از کل تبلیغات اینترنتی بوده است و در مقایسه با سال های قبل رشد بیشتری داشته اند . این رشد نشان دهنده نتیجه بخش بودن این نوع تبلیغات بوده است.
اما در كنار این مزایا این نوع تبلیغات معایبی هم دارند:

1. درك انگیزه های پیچیده یك انسان برای یك ماشین به صورت کامل غیر ممكن است. به این معنی كه کاربر با واژه ای جستجو می کند كه تمام انگیزه ها و اهداف خود را در آن کلیدواژه خلاصه کرده است!
کاری که یک انسان با تمام هوشی که دارد از انجام آن عاجز است باید توسط موتور جستجو انجام شود یعنی شناسایی انگیزه و هدف کاربر از یك کلیدواژه و نمایش تبلیغات مرتبط با آن.
یك كاربر حرفه ای آنقدر كلید واژه هایش را تغییر می دهد تا موتور جستجو به انگیزه واقعی وی پی ببرد برای همین معمولا نتایج اولیه نشان دهنده این است كه آیا انگیزه اصلی از جستجو درست شناسایی شده است یا نه؟ به همین خاطر نوعی نابینایی هم در موتورهای جستجو دیده می شود.
2.برخی از خریدها برنامه ریزی نشده است و در واقع خریدار در ابتدا به دنبال آن محصول یا خدماتی که خریده نبوده اما وقتی با آن آشنا می شود، به خرید آن علاقمند می شود.
روش موثر دوم، “تبلیغات بر اساس علاقه مندی مخاطب” است.

استدلال آن هم به این صورت است كه اگر فردی مثلا به عكاسی علاقمند باشد احتمالا به تبلیغ دوربین عكاسی بیشتر توجه می كند. اما از كجا باید دانست افراد چه علاقمندی هایی دارند؟
این روش، به دلیل امكاناتی كه با وجود اینترنت فراهم شده، شكل گرفته است. اینترنت این امكان را فراهم كرده است تا سایتهای اینترنتی مخصوصا شبكه های مجازی مانند فیسبوک، توییتر، پینترست و … اطلاعات و علاقه مندی های مخاطبان را جمع آوری كنند.

در این صورت شما می توانید در سایتی مانند فیسبوك برای كسانی كه ساكن لندن هستند و به موسیقی سنتی ایرانی هم علاقه دارند مثلا تبلیغات یك كنسرت استاد شجریان در لندن را نمایش دهید.
این روش، راه تبلیغاتی موثری است اما یك ایراد به این نوع تبلیغات وارد است. آن هم این که شاید برای خریدهای بر اساس علاقه مندی موثر باشد اما همیشه همه خریدهای افراد، بر اساس علاقه نیست بلکه گاهی در جهت رفع نیاز است. مثلا كسی به استفاده از نرم افزار ویروس كش علاقه ندارد ولی به آن نیاز دارد.
با این حال این روش تبلیغاتی آنقدر موثر است كه گوگل هدف از راه اندازی شبكه «گوگل پلاس» را سهیم بودن در این عرصه عنوان می كند.

نتیجه اینکه:

به نظر می رسد نه توان تصاویر چشمك زن و نه اجبار صفحات باز شونده و نه حتی حجم زیاد پولی كه در تبلیغات كلید واژه ای صرف می شود نمی تواند به طور كامل توجه مخاطبان را جلب كند.
اما این به آن معنا نیست كه بازاریابی و تبلیغات اینترنتی به طور كامل كارایی خود را از دست داده اند و نباید در آن سرمایه گذاری كرد. انگار چاره ای نیست و باید با این شرایط كنار آمد و بهترین ابزار را برای تبلیغات انتخاب كرد.
اما آنچه در انتخاب ابزار تبلیغاتی اهمیت فراوان دارد و متاسفانه كمتر به آن پرداخته می شود نرخ برگشت سرمایه یا ROI یا Retu On Investmentاست. یعنی چه میزان از هزینه های تبلیغات انجام شده، در قالب فروش بازگشت داشته است؟
در واقع هزار تومان كه هزینه تبلیغ می شود باید بتواند بیشتر از این مبلغ درآمد زایی داشته باشد وگرنه انجام آن كاری بیهوده و حتی زیان ده است.
اینكه تمام تلاش خود را صرف تمركز در تبلیغات كنیم كافی نیست و در اینجا است كه نقش ارزش آفرینی برای مشتری و محتوای غنی پر رنگ تر می شود

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در کمپین تبلیغاتی
یک کمپین تبلیغاتی که بر اساس تعداد کلیک بابت آن پول پرداخت می کنید نباید بدون تعیین و تعریف شاخص های کلیدی میزان کارآمدی شروع شود. این شاخص ها یک نقشه راه برای مدیر کمپین تبلیغاتی شما خواهد بود و وی را راهنمایی می کند تا گزارشات کمپین را بررسی کند و بهینه سازی های لازم را انجام دهد. یک گزارش خوب گزارشی ست که در ابتدای آن اهداف و شاخص های کلیدی را بازگو کند و در هر بازه ی زمانی KPI*ها را مقایسه کند و روند پیشرفت را نشان دهد.
نمایش و کلیک
نمایش و کلیک دو واحد اندازه گیری اساسی در تبلیغات اینترنتی است. حتی اگر هدف کمپین شما آوردن ترافیک بیشتر به سایتتان نباشد، شما به عنوان آگهی دهنده، باید بر اساس تعداد کلیک کمپین تان را شارژ کنید، بنابراین این اطلاعات باید در گزارشات شما وجود داشته باشد.
واحدهای اندازی گیری دیگری که نسبت به نمایش و کلیک از اهمیت کمتری برخوردارند عبارتند از: CTR نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش. خیلی از آگهی دهندگان تمرکزی روی این شاخص ندارند، چرا که یک کلیک همیشه تبدیل به فروش نمی شود. اما بر طبق گفته گوگل، CTR در شرایط مساوی مهمترین عامل در بررسی موفقیت یک کمپین خواهد بود. اعداد پایین تر در CTR یعنی هزینه ی بالاتر برای هر کلیک (البته در تبلیغاتی که بر اساس تعداد نمایش یا به صورت بازه زمانی محاسبه می شوند)، بنابراین CTR فاکتور مهمی ست که باید در گزارشات کمپین های شما وجود داشته باشد.

نرخ تبدیل
به ندرت پیش می آید که آگهی دهندگان فقط به دنبال ترافیک بیشتر روی سایتشان باشند، اکثر آنها به دنبال انجام شدن یک فعالیت خاص روی وبسایت شان هستند، این فعالیت می تواند خرید، عضویت در خبرنامه، پر کردن یک فرم استخدام، یا حتی دیدن یک صفحه ی خاص، که مد نظر مدیر وبسایت است باشد.
همانطوری که مشخص است مسلما نرخ تبدیل مهمترین فاکتور اندازه گیری در گزارشات کمپین های CPC (هزینه بر اساس تعداد کلیک) است. این داده ها باید برای انواع مختلف تبدیل که در کمپین های مختلف ممکن است وجود داشته باشد نمایش داده شود. در واقع شما باید محاسبه کنید هر از واحد فروش شما که بواسطه ی کمپین مورد نظر اتفاق افتاده چقدر برای شما هزینه داشته است.

تبليغات اينترنتی و ويژگيهای آن

در این مقاله منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت است، به نحوی که به تحقق اهداف عمومی تبلیفات کمک نماید و کاربران (مخاطبان) را به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت کند.

آگهی اینترنتی (Banner) معمولاً در ابعاد استاندارد ساخته و عرضه می‌شود. بنر به صورت نوشته یا تصویر ثابت یا متحرک است. هر بنر ممکن است به صورت ثابت در سایت یا سایتهای مشخص نمایش داده شود یا همراه مجموعه‌ای از بنرهای دیگر، به صورت متناوب به نمایش درآید. در هر صورت پس از اتصال مخاطب به سایت آگهی دهنده، اطلاعات کامل به وی داده می‌شود و در صورت لزوم امکاناتی مانند پست الکترونیکی، فرمهای درخواست اطلاعات، فرمهای سفارش کالا یا خدمات، در اختیار او قرار می گیرد.

ویژگیهای مهم تبلیغات اینترنتی

۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
۲- هدفگیری دقیق مخاطبان
۳- اطلاع رسانی کامل و سریع
۴- هزینه کم
۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش

در سالهای اخیر عده کاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است. این روند در کشور ما نیز به خوبی مشاهده می‌شود. بررسیهای آماری معتبر حاکیست که ظرف نيمه دوم دهه هشتاد (۱۳۷۹-۱۳۷۵) نرخ رشد کاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه ۳۱۷% بوده است. به عبارت روشنتر عده این کاربران که مخاطبان تبلیغات اینترنتی هستند هر سال بیش از سه برابر شده وهم اکنون بين 20 تا 25 ميليون نفر برآورد می شود.
نکته در خور توجه این است که بیشتر کاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میانسال، تحصیلکرده یا متخصص و متعلق به دهکهای درآمدی متوسط به بالا هستند که این ویژگیها بازار بسیار مناسبی را برای جذب کالاها و خدمات مختلف ایجاد می کند. بخش مهم دیگری از این بازار جدید، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از کشورند که بيشترشان از اینترنت استفاده می کنند. بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه کالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره کرد که اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است.
۲- هدفگیری دقیق مخاطبان

اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص (هدفگیری شده) دارد. هر گروه از کاربران اینترنت به سایتهای ویژه‌ای علاقمندند، که با وجود سایتهای تخصصی در هر زمینه، حتی می‌توان پیامگیران را بر اساس علایق تخصصی‌شان از هم تفکیک کرد. به عنوان مثال انواع لوازم و پوشاک ورزشی بهتر است در سایتهای اختصاصی ورزش و علاقمندان آن تبلیغ شوند تا بهترین نتیجه را برای آگهی دهنده داشته باشند. همچنین علاقمندان به اخبار، علوم، فنون، تجارت، هنر، بهداشت و امثال آن هر یک به سایتهای مربوطه مراجعه می کنند که آگهی‌های مناسب ایشان را میتوان در آن سایتها نمایش داد.
بر این اساس، تبلیغات اینترنتی تولیدکننده/عرضه کننده هرگونه کالا یا خدمت را مستقیماً به مصرف کننده آن وصل می کند و به این ترتیب هدفگیری مخاطب در اینترنت بسیار دقیقتر از رسانه‌های سنتی (مطبوعات، رسانه‌های چاپی و رادیو و تلویزیون) صورت می گیرد.
۳- اطلاع رسانی کامل و سریع

اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه‌های سنتی با محدودیتهای متعدد روبروست. از جمله برای اجتناب از هزینه بالا، پیامها باید بسیار فشرده و کوتاه عرضه شوند. بعلاوه تولید و پخش آگهی در این رسانه‌ها به برنامه‌ریزی و زمان بیشتری نیاز دارد. در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می‌تواند ضمن استفاده از امکانات سمعی و بصری، پیامها و اطلاعات مورد نظر را به شکل کامل در اختیار مخاطب قرار دهد. همچنین این امکان برای او فراهم است که بدون مراجعه حضوری (به صورت آن لاین) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت شاهد پخش آن باشد.
۴- هزینه کم

امروزه هزینه تبلیغ در رسانه‌های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است. همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسیهای پرهزینه می‌توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد. حال آنکه در تبلیغات اینترنتی، آگهی دهنده با کمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می‌رساند، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه که اراده کند با دریافت گزارشهای دقیق از عکس العمل آنها مطلع می شود. به عنوان نمونه در سیستم "پارس اَدز" آگهی دهنده می‌تواند در هر لحظه گزارشهایی دریافت کند که نشان می‌دهد آگهی‌های او چند بار و در چه سایتهایی به نمایش درآمده و مخاطبان چه عکس العملی در برابر آن نشان داده‌اند (چند بار روی بنر کلیک کرده و به سایت آگهی دهنده وصل شده اند و ...).
۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه

چنانکه اشاره شد، یکی از ویژگیهای بارز تبلیغات اینترنتی امکان نظارت دقیق بر آگهی‌ها و ارزیابی مستقیم نتایج است.
این کار به دو صورت انجام میشود؛ اول آنکه از طریق نرم‌افزار پیش بینی شده در سیستم "پارس اَدز" در هر لحظه می‌توان سایتهای نمایش دهنده، تعداد نمایش هر آگهی، تعداد کلیک روی هر بنر، محدوده جغرافیایی بینندگان آگهی، میزان اعتبار باقیمانده (از کل مبلغ توافق شده برای درج آگهی) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت کرد؛ گفتنی است که این اطلاعات در قالب جدول و نمودار در اختیار آگهی دهنده قرار می‌گیرد و بر اساس آن می‌توانید تغییرات لازم را در برنامه تبلیغاتی خود اعمال کنید. ثانیاً نتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می کند که در این مورد نیز با نرم افزارها و سرویسهای آن لاین آمارگیری از سایتها تعیین میزان افزایش بازدید کنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده بسهولت میسر است.

سایت زیباترین دختر شهر...
ما را در سایت سایت زیباترین دختر شهر دنبال می کنید

برچسب : , دنیای سرگرمی اینترنتی , فروشگاه اینترنتی دنیای مارک , , نویسنده : محمد رضا جوادیان zibaforum بازدید : 181 تاريخ : يکشنبه 17 مرداد 1395 ساعت: 14:12