روش ها و ابزار تحقیقات بازاریابی چیست؟

ساخت وبلاگ
صاحبان کسب و کارهای کوچک، با تحقیق برای یافتن پاسخ سوالات خاص، می*فهمند که آیا نیازی به تغییر در طراحی بسته بندی*شان یا روش*های تحویل کالا یا خدماتشان وجود دارد و آیا باید خدمات اضافی ارائه کنند یا خیر.
ویلیام بیل از شرکت گروه طرح ثروت می*گوید: «کوتاهی و وجود عیب و نقص در انجام تحقیقات بازار قبل از شروع یک کسب و کار جدید یا در خلال عملکرد آن، مانند این است که شما ماشینی را بدون وجود نقشه راه و علائم جاده ای از تگزاس تا نیویورک برانید. شما باید بدانید که در کدام جهت حرکت کنید و با چه سرعتی در مسیر برانید. یک برنامه تحقیقات بازار خوب مشخص می*کند که مشتریان شما چه کسانی هستند و آنها را کجا باید بیابید. همچنین به شما می*گوید که چه زمانی بیشترین احتمال خرید آنها، از روی میل و رغبت وجود دارد.»
هنگامی که یک تحقیق بازار را هدایت می*کنید، از نتایج آن جهت ایجاد کسب*وکار جدید و برنامه بازاریابی یا برای ارزیابی موفقیت برنامه فعلی*تان استفاده خواهید کرد و این دلیل خوبی است مبنی بر اینکه چرا باید در تحقیقات بازار سوالات درست با شیوه درست و از افراد درست پرسیده شوند. تحقیق نامناسب می*تواند یک کسب*وکار را به جهت اشتباهی هدایت کند. در ادامه مقدمات تحقیقات بازار که می*تواند برای شروع به شما کمک کند و اشتباهاتی که باید از آنها اجتناب کرد، بیان خواهند شد.
ابزار تحقیقات بازار، در اخذ تصمیمات استراتژیک، کشف نیازهای برآورده*نشده مشتریان و در بسیاری موارد به کشف ایده*های جدید برای ارائه محصولات و خدمات جدید کمک می*کند. تصمیم*گیری*هایی که در کسب*وکار براساس دانایی و آگاهی مناسب و تحقیقات بازاری خوب انجام شود، مخاطرات را به حداقل می*رساند. برای استفاده از ابزار تحقیقات بازاریابی، گام*های زیر را بردارید: گام اول- هدف و «مساله» را تعریف کنید. شاید مهم*ترین گام در استفاده از ابزار تحقیقات بازار، تعیین اهداف آن است. اهداف تعیین*شده به درک و استخراج پرسش*های مناسب کمک می*کند. به*طور معمول در هر کسب*وکاری یک مساله (یا فرصت!) وجود دارد و شما به عنوان کسی که قصد استفاده از این ابزار را دارید، باید توانایی به*دست آوردن اطلاعات برای پاسخ به مسائل را داشته باشید. برخی مسائل در کسب*وکار این چنین هستند: «برای محصول جدید خود چگونه قیمت*گذاری کنیم؟» یا «اولویت در ارائه خدمات به مشتری چگونه است؟» با درک شفاف مساله مرتبط با کسب*وکار، قادر خواهید بود از ابزار تحقیقات بازار به*طور موثر و متمرکز استفاده کنید. گام دوم- «طرح تحقیقات بازار» را مشخص کنید. اکنون که هدف تحقیقات بازاریابی را می*دانید، زمان آن است که طرح روش تحقیقات بازار خود را مشخص کنید. «طرح تحقیقات بازار» برنامه*ریزی دقیقی برای آغاز این کار است. در این گام شما روش انجام تحقیقات بازار (مانند انجام نظرسنجی، گروه متمرکز و…) را تعیین خواهید کرد. در این مرحله باید به چگونگی انتخاب و شناسایی مخاطبان برای انجام تحقیقات بازار و همچنین برنامه*ریزی برای روش ارتباطی (مانند تلفن، حضوری، ایمیل، اینترنت و…) فکر کنید. یک بار دیگر به ذهن خود بسپارید که گزارش و نتایج نهایی تحقیق باید پاسخگوی هدف تعیین*شده باشد. بر این اساس می*توانید روش تجزیه و تحلیل داده*های جمع*آوری شده(مانند ارائه خلاصه گزارش ساده، تحلیل رگرسیون پیشرفته و…) را تعیین کنید. انتخاب روش در ابزارتحقیقات بازاریابی به طبیعت اطلاعات مورد نظر بستگی دارد. سه طبقه*بندی برای تحقیقات بازار پیشنهاد می*شود: • تحقیقات اکتشافی: از این روش زمانی استفاده می*شود که موضوع به خوبی درک یا تعریف نشده است و آگاهی شما از موضوع تحقیق اندک است. تحقیقات اکتشافی به شما کمک می*کند دیدگاه وسیع*تری از موضوع به*دست آورید، متمرکزتر شوید و برای رسیدن به تمرکز بیشتر بر موضوعی خاص تاکید داشته باشید. تکنیک*های معمول مورد استفاده در این دسته*بندی شامل گروه*های متمرکز و انجام مصاحبه است. معمولا نتایج حاصل از تحقیقات اکتشافی کیفی است. • تحقیقات توصیفی: اگر هدف از تحقیق بازار شما، رسیدن به اطلاعات دقیق در مورد موضوعی خاص باشد، در این صورت باید از روشی کمی استفاده کنید. معمولا استفاده از نظرسنجی*ها بهترین روش برای تحقیقات توصیفی است. • تحقیقات علت و معلولی: این نوع تحقیقات بازاریابی ، معمولا با انجام یک آزمون میدانی یا تجربه همراه است. در این روش تلاش خواهید کرد تا ارتباطی علّی بین متغیرها ایجاد کنید. برای مثال ممکن است موضوع تحقیق شما تاثیر پخش موسیقی در افزایش فروش رستوران باشد. گام سوم-«ابزار تحقیق» را طراحی و آماده کنید. این مرحله، زمان طراحی ابزار تحقیقات است. اگر مطابق با گام دوم به این نتیجه رسیده*اید که استفاده از روش نظرسنجی بهترین گزینه است، باید نوشتن سوالات و طراحی پرسش*نامه را آغاز کنید. اگر قرار است از گروه متمرکز برای انجام تحقیق استفاده کنید، باید محتوا و پرسش*های مورد نظر خود را طراحی و آماده کنید. این گام نیز بخشی از فرآیند تحقیقات بازاریابی است. نکته مهم در این گام، این است که قبل از به کارگیری ابزار تحقیق، بهتر است روش انتخابی روی تعدادی افراد، به*صورت آزمایشی انجام و پس از رفع نقایص احتمالی به*طور گسترده پیاده*سازی شود. گام چهارم-داده*های مورد نیاز را جمع*آوری کنید. این گام بر مواد اولیه تحقیقات بازار تاکید دارد. حین گردآوری اطلاعات با روش*های متنوعی که ذکر شد، سعی کنید تمامی داده*های به*دست آمده شامل پاسخ*ها و مشاهدات را به*طور مناسب گردآوری و ثبت کنید. حتی بخش کوچکی از اطلاعات نیز ارزشمند است و به*زودی خواهید توانست از کنار هم قرار دادن آنها نتیجه*گیری استادانه*ای داشته باشید. گام پنجم- داده*های به*دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید. در ابتدای این گام با انبوهی از داده*های پردازش*نشده مواجه هستید. معمولا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم*افزارهایی چون excel، minitab و SPSS و… استفاده می*شود. با به*کارگیری این نرم*افزارها جداول، نمودارها و نتایج بخش*بندی*شده مورد نیاز خود (مانند سن، جنسیت و…) را بسازید و نگاهی به روندهای اصلی داده*های خود داشته باشید. گام ششم- اطلاعات به*دست آمده را تصویر و با نتایج به*دست آمده ارتباط برقرار کنید. تجزیه و تحلیل داده*ها و ساخت جداول و نمودارهای حاصل از آن کار زمانبری است. در این مرحله نیاز است که ترجمه و تفسیر معناداری از این نتایج ارائه کنید. بهترین روش این است که نتایج حاصله را به هدف و مساله تعیین شده در گام اول مرتبط کنید و سپس پیشنهادهای خود را براساس نتایج به*دست آمده بیان کنید. در این گام علاوه*بر ارائه نتایج به*دست آمده، موظف به ارائه دیدگاه*ها، پاسخ*ها و پیشنهادها هستید. فراموش نکنید ابزار تحقیقات بازاریابی یک ورودی (البته معمولا یک ورودی مهم) برای تصمیم*گیری در کسب*وکار است.
جمع*آوری اطلاعات
هیچ کسب*وکاری نمی*تواند بدون شناخت مشتریانش، کالاهایش و خدماتش و به طور کلی بازار، موفق شود. رقابت بی*رحم است و عملکرد بدون تحقیق و بررسی شما ممکن است برای رقبایتان نسبت به شما مزیت رقابتی ایجاد کند.
به طور کلی، دو دسته اطلاعات وجود دارد: کمی و کیفی. روش*های کمی از روش*های تحلیل ریاضی استفاده می*کنند و به نمونه*های آماری در مقیاس بزرگ نیاز دارند. نتایج این اطلاعات می*تواند تفاوت*های معناداری را به طور آماری مشخص کند. اگر یک وب سایت دارید، بخش تجزیه و تحلیل وب سایت شما جایی برای یافتن نتایج کمی می*باشد. این اطلاعات می*تواند در تعیین بسیاری از مسائل، مثل اینکه علاقه*مندان به محصول یا خدمات شما از کجا می*آیند، بازدیدکنندگان چه مدت زمانی در سایت شما توقف می*کنند و از کدام صفحه خارج می*شوند، به شما کمک کند. روش*های کیفی به شما کمک می*کند تا روش*های کمی خود را توسعه دهید و آنها را به دقت تنظیم کنید. این روش*ها به صاحبان کسب و کارها کمک می*کنند تا مسائل و مشکلات را تعریف و تعیین کنند و اغلب از روش*های مصاحبه ای برای آگاه شدن از نظرات، ارزش*ها و عقاید مشتریان بهره می*گیرند. در تحقیق کیفی معمولا اندازه گروه نمونه، کوچک است. بسیاری از صاحبان کسب*وکارهای جدید، از نظر مالی و زمانی در مضیقه هستند و میانبرهایی را انتخاب می*کنند که ممکن است در آینده منجر به نتیجه عکس شوند. در ادامه به سه مورد از این دام*ها که باید از آنها اجتناب کرد، اشاره می*شود.
خطاهای رایج در بازاریابی
1) استفاده صرف از تحقیقات ثانویه. استناد به کارهای دیگران به شما تصور صحیح و کاملی نمی*دهد. البته این یک نقطه پراهمیت برای شروع است، اما اطلاعاتی که شما از تحقیقات ثانویه به دست می*آورید، ممکن است قدیمی باشد و ممکن است فرصت استفاده از فاکتورهای دیگری را که مرتبط با کسب و کارتان باشد، از دست بدهید.
2) استفاده صرف از منابع اینترنتی. وقتی که از موتورهای جست*وجوگر رایج برای جمع*آوری اطلاعات استفاده می*کنید، فقط اطلاعاتی را به دست می*آورید که در دسترس همگان قرار دارند و ممکن است که کاملا صحیح نباشند. برای انجام تحقیقات عمیق*تر در محدوده بودجه ای شما، از منابع موجود در کتابخانه*های محلی، دانشگاه*ها یا مراکز مشاوره کسب و کارهای کوچک بهره ببرید.
3) جمع*آوری اطلاعات فقط از افرادی که می*شناسید. گاهی صاحبان کسب*وکارهای کوچک در زمان تحقیق، فقط با اعضای خانواده و همکاران نزدیک*شان مصاحبه می*کنند. اما اغلب، دوستان و خانواده گزینه*های مناسبی برای جمع*آوری اطلاعات و ارزیابی نیستند. برای به دست آوردن مفیدترین و دقیق*ترین اطلاعات، باید با مشتریان واقعی در مورد نیازها، خواسته*ها و انتظارات*شان صحبت کنید.

- - , .

سایت زیباترین دختر شهر...
ما را در سایت سایت زیباترین دختر شهر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان zibaforum بازدید : 246 تاريخ : يکشنبه 27 دی 1394 ساعت: 7:09